Specijalista Za Lečenje Sindroma Iliotibijalne Trake

1. Šta je iliotibijalna (ITB) traka?

Iliotibijalna traka je dugačka fascijalna traka koja se pruža spoljašnjom stranom natkolenice. Igra važnu ulogu u stabilizaciji kolena tokom trčanja. Gore se pripaja za sedalni mišić i tensor fasciae latae, dok se na svom donjem kraju pripaja sa koštanim ispupčenjem na spoljašnjoj strani kolene regije.

2. Šta je sindrom iliotibijalne trake?

ITB sindrom je povreda koja nastaje zbog prekomernog trenja između ITB trake i spoljašnjeg femoralnog kondila. Reč je o povredi preopterećenja. Ova povreda se najčešće javlja kod trkača.

To je jedan od najčešćih uzroka trkačkog kolena.

3. Kako nastaje sindrom iliotibijalne trake?

Tkačko koleno može nastati kao posledica nekoliko faktora.

Najvažniji faktor rizika su trenažne greške (naglo povećanje opterećenja, loše patike).

Sindrom ITB trake trkačko koleno

Mišićni disbalans (slabost ili skraćenje mišića) takođe može uticati na nastanak ITB sindroma. Tu se ubrajaju na prvom mestu slabost abduktora kuka (gluteus medius), skraćenje ITB trake i izražena pronacija stopala (npr. kod ravnih tabana).

4. Koji su simptomi ITB sindroma?

Sindrom ITB trake može biti praćen sledećim simptomima:

  • Bol u predelu spoljašnje strane kolena 
  • Osećaj preskakanja kolena prilikom savijanja i ispravljanja kolena
  • Bol mogu provocirati promene u treningu (distanca ili teren)
  • Obično se smanjuje mirovanjem

5. Kako se postavlja dijagnoza ITB sindroma?

Možete posumnjati da imate sindrom ITB trake ili trkčako koleno samo na osnovu kliničkog pregleda.

6. Kako se leči ITB sindrom?

U akutnoj fazi cilj je da se smanji lokalno zapaljanje i bol. Savetuje se primena leda i nesteroidnih antiinlfamatornih lekova.

Smanjenje opterećenja uvek je neophodno. Neophodno je izbegavati svaki vid aktivnosti koji provocira bol. Sa aktivnostima kao što je trčanje se može nastaviti ako se može smanjiti opterećenje tako da ne provocira bol.

Vežbe jačanja prevashodno abduktora kuka predstavjaju najvažniji korak u lečenju ove povrede.

Jačanje mišića kuka kod sindroma ITB trake

Upotreba rolera se ne savetuje za rešavanje ovog problema, jer dodatno povećava trenje izmedju ITB trake i natkolenice.

Povratak sportu mora biti veoma oprezan i postepen. Više o tome pročitajte ovde. 

7. Kako se sprečava nastanak ITB sindroma?

Prevencija ITB sindroma značajno je lakša od njegovog lečenja. Zbog toga savetujemo funkcionalno testiranje koje omogućava otkrivanje svih faktora rizika koji mogu dovesto do povrede.

Postoji nekoliko preventivnih mera koje u tom smislu treba poštovati

1) Redovna promena patika

  • Trkačka patika gubi oko 50% svog kapaciteta da apsorbuje opterećenje nakon 500 km.

2) Jačanje muskulature (na prvom mestu abduktora kuka)

3) Postepeno povećanje intenziteta i brzine trčanja

4) Adekvatan izbor trkačke podloge

  • Trčanje po betonu i neravnim površinama povećava rizik od nastanka ITB sindroma.